گفت وگو با مدیرمسوول بانی فیلم

بنگاه های معاملاتی كه خبر هم می دهند!

بنگاه های معاملاتی كه خبر هم می دهند! به گزارش سئو سی مدیرمسوول و صاحب امتیاز «بانی فیلم» درباره جایگاه فعلی مطبوعات كاغذی در كشور اظهار داشت: نشریاتی كه اخبار كم اهمیت تر را منعكس می كنند و یا به اصطلاح نشریات زرد، حتی در اروپا هم طرفدار بیشتری دارند. در كشور ما هم متاسفانه همین طور است. حتی در فضای مجازی هم صفحاتی كه مطالب مهم و جدی دارند كمتر دنبال می شوند.


مسعود داودی در گفت وگویی با ایسنا علت محبوبیت اخبار سطحی شبكه های اجتماعی و علاقه مردم به آنرا پایین بودن سرانه مطالعه در كشور و پایین آمدن سطح سلیقه مخاطبان عنوان نمود و اضافه كرد: مخاطب امروز حوصله خواندن متن های طولانی و تفصیلی را ندارد اما همین مخاطب از تماشای فیلم و مرور متن های كوتاه استقبال می كند. یكی از علل این بی حوصلگی، شرایط نامناسب اقتصادی و مشكلات موجود در جامعه است كه ذهن مردم را خسته و آنها را بی حوصله كرده است.
وی در پاسخ به این سؤال كه «آیا با وجود گرانی كاغذ و توسعه رسانه های مجازی و البته شبكه های اجتماعی، آیا باز هم امیدی به بازگشت جایگاه مطبوعات كاغذی وجود دارد»؟ اظهار داشت: «اگر این سوال را پیش از این وضع تحریم ها و شرایط فعلی اقتصادی كشور می پرسیدید پاسخ فرق می كرد اما در شرایط فعلی، به ندرت می توان فعالیت اقتصادی خصوصی را سراغ داشت كه اوضاعش مساعد باشد. گرانی كاغذ و ملزومات چاپ، مطبوعات كاغذی را فلج كرده و یكی از علل مهم كمرنگ شدن حضور آنها و كمتر شدن میزان تاثیرگذاری شان در تحولات جامعه، همین جهش غیرعادی قیمت هاست.
او افزود: متاسفانه در شرایط موجود، گاهی بعضی نشریات كه تیراژ پایینی هم دارند، بنا به دلایلی تیراژشان را بیشتر اعلام می كنند تا بتوانند از ارشاد یارانه یا امكانات بیشتری دریافت كنند؛ این كار متاسفانه جایگاه رسانه ها را تا اندازه یك بنگاه معاملاتی تنزل می دهد. زمانی بود كه وزارت ارشاد به مطبوعات سهمیه كاغذ می داد اما بعد تصمیم گرفتند پول بدهند تا مطبوعات كاغذ بخرند، اما بودند نشریاتی كه این پول را می گرفتند اما در جای دیگری هزینه و خرج می كردند. آیا می توان به آینده چنین رسانه ای امیدوار بود و توقعی از آن داشت؟
در شرایط فعلی اقتصادی، وضعیت نشریات مكتوب دشوارتر هم شده است. رسانه ی دولتی كه بودجه اش را می گیرد، اما رسانه خصوصی برای ایجاد تعادل در چرخه اقتصادی اش یا باید مجیزگوی این و آن بشود، یا فعالیتش را بكاهد و یا اینكه كلا تعطیل شود.»


سردبیر «بانی فیلم» درباره رویكرد مطبوعات كاغذی نسبت به اخبار توضیح داد: اگر رویكرد مطبوعات كاغذی صرف اطلاع رسانی باشد در این صورت بطور قطع از قافله رقابت عقب می مانند، چونكه رسانه های مجازی به سرعت اخبار را منتشر می كنند اما روال كار روزنامه این است كه به ناچار باید تا بامداد روز انتشار صبر كند؛ تنها راهكار مقابله با چنین اوضاع و آن چیزی كه نشریات را خاص و متفاوت می كند رفتن به سمت انتشار نقد و تحلیل ها و گزارش هایی است كه شبكه های مجازی نمی توانند آنها را كپی و منتشر كنند. قانون كپی رایت در كشورهای اروپایی اجرا می شود و در انتشار باردیگر مطالب توسط سایر رسانه ها، حق و حقوق مطبوعات كاغذی محفوظ است اما در كشور ما هنوز قانونی نیست كه جلوی این كار را بگیرد و ما شاهدیم كه به راحتی مطالب مان را كپی و استفاده می كنند؛ این مسئله ای است كه اطمینان دارم برای خبرگزاری ایسنا هم چندین بار پیش آمده است.
سردبیر بانی فیلم در مورد این پرسش كه آیا مخاطبان آنلاین سایت بانی فیلم در فضای مجازی به اندازه مخاطبان روزنامه چاپی كه قبلا بود هستند؟ اظهار داشت: مسلم است كه تعداد مخاطبان بانی فیلم در فضای محازی بسیار بیشتر است. این افزایش را می توان در سرعت انتقال خبرها و مطالب از یك سو و هزینه نداشتن برای مخاطب از جانب دیگر ارزیابی كرد.
مسعود داودی در انتها با اشاره به اینكه مطبوعات در جایگاه واقعی شان می توانند اثرگذار باشند، اظهار داشت: برای رشد مطبوعات لازم است كه حمایت ها درست و به جا باشد و آدم های حرفه ای در این عرصه فعالیت كنند نه اینكه بنا بر لزوم های جناحی و سیاسی، هر كسی بتواند بدون داشتن تخصص لازم مجوز بگیرد و رسانه ای داشته باشد. زیاد شدن بی رویه مطبوعات خودش می تواند كیفیت را تحت تأثیر قرار دهد.



1398/11/17
14:37:05
5.0 / 5
3640
تگهای خبر: آنلاین , تخصص , توسعه , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو