تجربه كاربری یا UX در اپلیكیشن های موبایل چیست و چه اصولی دارد؟

تجربه كاربری یا UX در اپلیكیشن های موبایل چیست و چه اصولی دارد؟ سئو سی: UX تجربه و حسی است كه كاربر در هنگام تعامل با بخش های مختلف محصولاتی مانند اپلیكیشن های موبایل به دست می آورد. به بیانی دیگر، UX همان اثری است كه در ذهن كاربران باقی می ماند. در طراحی UX نكات مختلفی را باید رعایت كرد كه در اینجا به چند مورد مهم اشاره می نماییم.



1- شخصی سازی:
یكی از اصول مهم طراحی UX، شخصی سازی اپلیكیشن برای كاربر است. اصولاً افراد كارها را برمبنای عادت انجام می دهند، در نتیجه می توان قابلیت هایی ایجاد كرد كه باتوجه به رفتارهای قبلی كاربران عمل كند. مثلاً استارباكس سوابق خرید هر فرد را بررسی می كند و خریدهای پر تكرار را در دفعات بعدی به آنها نمایش می دهد.



2- بخش بندی
بخش بندی اصل مهمی است كه به كاربران كمك كرده تا بوسیله یك سایت یا اپلیكیشن به راحتی به هدف مورد نظر خود برسند.
بخش بندی اطلاعات و نحوه چینش محتوا
به عنوان مثال، در سایت ebay بخش بندی دقیقی روی محصولات وجود دارد، در نتیجه كاربر می داند كه برای پیدا كردن هر كالا به كدام بخش بازگشت كند.
بخش بندی بصری
در بخش بندی بصری، با افزایش سایز فونت، تغییر رنگ و Boldكردن بخش های مهم مثل لینك ها و دكمه ها، توجه كاربر جلب شده و انتخاب برای او راحت تر می شود.


3- ثبات
كاربران انتظار دارند نسخه های جدید از لحاظ شیوه استفاده با نسخه های پیشین كه با آن آشنایی دارند تفاوت زیادی نداشته باشد، این بدین معناست كه بهتر بوده از یك الگوی استاندارد برای همه بخش ها استفاده گردد.

4- قابلیت دسترسی
به طور معمول در طراحی UX قابلیت دسترسی به این معنا است كه هر خاصیت در جای مناسب به كاربر نمایش داده شود و سایر بخش های نامرتبط نشان داده نشود.
به عنوان مثال، گوگل UX خودرا طوری طراحی نموده است كه كاربر در زمان استفاده امكان دسترسی به چیزهای كاربردی را داشته باشد. در سرویس Gmail، هنگامی كه كاربر پیامی را انتخاب می كند، گوگل یك نوار ابزار دراختیار وی قرار داده تا به راحتی اقدامات لازم مثل، حذف، Forward و... در دسترس باشد. این توانایی ها در حالت عادی نمایش داده نمی شوند.

یك نمونه ایرانی از طراحی مناسب UX، اپلیكیشن پرداخت «همراه كارت» است. كاربران می توانند در این نرم افزار موبایلی به شیوه های مختلف برای دیگران پول كارت به كارت كرده یا درخواست پول كنند. این اپلیكیشن اهتمام كرده است تمامی نیازمندی های یك UX خوب را پیاده سازی كند.
برای مثال در پروسه كارت به كارت از «شخصی سازی» استفاده شده است. بدین سان كه كارت های مقصد به ترتیب بیشترین كاربرد نمایش داده می شوند. اگر كاربر برای فرد خاصی بیشتر از سایرین پول ارسال می كند، كارت آن شخص در ابتدای فهرست دیده می شود.
همچنین در زمینه «قابلیت دسترسی»، همراه كارت هر خدمت را در جای مناسب ارائه می دهد. مثلاً در قسمت «مخاطبین»، میتوان شخصی را از فهرست مخاطبان گوشی انتخاب نمود و دقیقاً در این زمان، گزینه های ارسال پول، دریافت پول، خرید شارژ ایرانسل یا همراه اول و... نمایش داده می شود.


برای «بخش بندی»، همراه كارت در ابتدا نیاز كلی كاربر را مشخص می كند و سپس شیوه های انجام آنرا نمایش می دهد. برای مثال كاربری كه قصد انتقال وجه دارد، در صفحه اصلی گزینه ارسال پول را می بیند. بعد از ورود به این بخش، شیوه های ارسال پول مانند «كارت به كارت» به كاربر نمایش داده می شود.
با دانلود همراه كارت علاوه بر انجام كارهای روزمره بانكی، از تجربه كاربری متفاوت در ارسال پول، خرید شارژ ایرانسل و... استفاده كنید.
https: //hamrahcard.ir/
2121

1398/11/04
15:55:35
5.0 / 5
3275
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , تجربه , دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو