چگونه با بیمه کردن کالاهای پستی خسارت دریافت کنید؟
به گزارش سئو سی، صاحبان کالاهای پستی درصورت بروز هر مشکلی می توانند جهت دریافت خسارت احتمالی خود از بیمه استفاده نمایند.
به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، با افزایش خریدهای آنلاین نقش خدمات پستی هم در زندگی افراد پررنگ تر و مهم تر شد و از طرفی با شیوع همه گیری کرونا در ایران خیلی از افراد ترجیح می دهند کالاها و ابزارهای مورد نیاز خویش را در اینترنت جست و جو کنند و بعد از یافتن فروشگاه مورد نظر خود سفارش اینترنتی دهند و دیگر نسبت به گذشته به رجوع حضوری فروشگاه ها و خریدهای حضوری تمایل کمتری نشان می دهند. اما در کنار همه موارد گفته شده مانند اطمینان به فروشگاه انتخاب شده و تأیید اصالت محصول و کالاها، نحوه حمل و نقل کالا هم از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.
در شرایطی که شرکت ملی پست بیشتر مواقع نقش حمل و نقل کالاها را بر عهده داشته حالا خدمات پستی از نامه و قبوض کاغذی به مرسوله و کالا تغییر یافته است و در عین حال، شرکتهای خصوصی هم پا به عرصه رقابت با این شرکت گذاشتند، این درحالی است که شرکت ملی پست همچنان از گسترده ترین سیستم حمل و نقلی برخوردار می باشد و حتی اگر مناطق در کشور باشند که شرکتهای خصوصی انتقال کالا به آن نواحی را انجام ندهند اما این شرکت اعلام نموده به علت ماهیت ملی خود انتقال کالا به دورترین نقاط کشور را برعهده می گیرید و آنرا وظیفه خود می داند.
اما مواردی مانند تأخیر در زمان ارسال، صدمه دیدن کالا، سرقت و حتی مفقود شدن با افزایش حجم مرسولات پستی سبب انتقاد و حتی اعتراض نسبت به خدمات این شرکت شده است ازاین رو سوالی مطرح می شود که افراد چگونه می توانند شکایات خویش را از شرکت ملی پست پیگیری کنند؟
طبق گفته محمود لیائی- معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ملی پست این شرکت یک سامانه رهگیری دارد که افراد می توانند مرسوله خویش را رهگیری کنند، برپایه آمار سال قبل بیشتر از ۹۸ درصد مرسوله های شرکت پست با موفقیت توزیع شده به عبارتی کمتر از دو درصد توزیع ناموفق داشته است؛ این توزیع های ناموفق مرسولات هم امکان دارد در اثر مفقودی یا صدمه دیدگی و نرسیدن رخ داده باشد که یک مبحث طبیعی است. میان ۲۵۰ میلیون مرسوله ای که این شرکت قبول کرده حدود دو میلیون توزیع ناموفق داشته است که عدد زیادی نیست و این عدد چه در ایران باشد یا در هر کشور پیشرفته دیگری معمول است و هیچگاه ۱۰۰ درصد مرسولات به دست گیرنده نمی رسد.
بنابراین شرکت ملی پست عددی را بعنوان بیمه درنظر گرفته تا درصورتی که مرسوله سالم به دست گیرنده نرسد، بعنوان غرامت به صاحب مرسوله پرداخت کند. برای درخواست غرامت هم فرد می تواند زمانی که مرسوله را به باجه تحویل می دهد اعلام نماید که ارزش مرسوله چقدر بوده و آن مرسوله بیمه می شود و مبلغی که گفته شده در صورت مفقودی یا صدمه دیدگری مبنا قرار می گیرد، همینطور این غرامت سیستمی داده می شود.
اما اگر مرسوله پستی صدمه ببیند یا مفقود شود خسارت بر عهده کیست؟ اگر مرسوله ای پشت باجه پست تحویل شود، پرداخت غرامت آن بر عهده پست است. این شرکت نرم افزاری را تحت عنوان جامع قبول دارد که در سرتاسر کشور برای فروش اینترنتی یا از راه باجه یکسان است. اگر شخص ارسال کننده وارد نرم افزار جامع قبول شود، وزن و بیمه و همه چیز مشخص است، اما اگر در این سیکل قرار نگیرد، پست وظیفه ای در برابر آن ندارد.
نکته ای که وجود دارد اینست اگر مرسوله ای که از راه اینترنت و اینستاگرام خریداری می شود، گرفتار صدمه یا مفقودی شود خسارت آن در صورتی برعهده پست است که کالا از راه پست ارسال شده باشد و ارسال کننده، آن کالا را بیمه کرده باشد؛ ازاین رو فروشنده مرسوله باید مطمئن باشد چون پست فقط جابه جایی را انجام می دهد.
بیمه کالاهای پستی چیست و چه هزینه ای دارد؟
یک بیمه تحت عنوان بیمه الزامی وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت می کند، اما بیمه گفته شده با عنایت به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. فعال کردن بیمه گفته شده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، به صورت مثال افراد از پیج اینستاگرامی که خرید می کنند، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا صدمه دید، از راه شرکت پست غرامت پرداخت گردد. طبق اعلام شرکت ملی پست، به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، دو هزار تومان باید پرداخت گردد یعنی سقف بیمه تا ۲۰ میلیون تومان حق بیمه ۴۰ هزار تومانی دارد.
منبع: سئو سی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب