بانك اطلاعاتی محصولات فناورانه صادراتی كشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از سوی یكی از شركتهای كشور ایجاد شد.
این طرح با هدف جمعآوری اطلاعات محصولات شركتهای دانشبنیان و فناور كشور در تمامی حوزههای فناوری و ارزیابی و پایش این اطلاعات و معرفی توانمندیهای فناورانه صادراتی كشور اجرایی شده است.
بانك اطلاعاتی محصولات فناورانه صادراتی كشور حاوی اطلاعات فنی محصولات به زبانهای فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی و روسی به همراه كاربرد و تصاویر است.
شركتهای دانشبنیان دارای توان صادرات جهت ثبت محصولات خود میتوانند از طریق لینك ثبت نام موجود در سایت اقدام كنند. مراحل ثبت نام شامل ثبت اطلاعات اولیه مربوط به شركت و محصول، ارزیابی اولیه، ثبت اطلاعات تكمیلی شركت و محصول و ارزیابی ثانویه است.
در صورت تایید محصول توسط كارشناسان در مرحله چهارم، اطلاعات مورد نیاز جهت نمایش محصول به چهار زبان انگلیسی، روسی، عربی و فرانسوی ترجمه خواهد شد.
از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای معرفی محصولات دانش بنیان كشور، حمایت از درج محصولات در سایتهای چند زبانه B2B است كه امكان معرفی تولیدات دانش بنیان به تجار و سرمایه گذاران خارجی را فراهم می كند.
سایت Zoodel بعنوان بستر تجارت آنلاین B2B با مأموریت تسهیل و بهبود تجارت میان ایران با كشورهای همسایه و جاده ابریشم ایجاد شده است كه در یك بستر آنلاین، راههای برقراری ارتباط بین فروشندگان و خریداران داخلی و خارجی را فراهم میكند تا از این طریق تمام نیازهای تجاری آنان رفع شود. فروشندگان و خریداران در بستر تجاری زودل میتوانند تجارت خود را گسترش دهند.
از طریق این بستر تجارت میان ایران و كشورهای همسایه (افغانستان، عراق، عمان، تركیه) و كشورهای جاده ابریشم (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاكستان، روسیه، تاجیكستان، تركمنستان و ازبكستان) تسهیل میشود.
«زودل» به فروشندگان و خریداران كمك میكند تا زنجیره تامین خود را بهبود بخشند. سایت زودل به زبانهای فارسی، انگلیسی، عربی، روسی، تركی استانبولی و چینی ایجاد شده و خدمات متنوعی را جهت توسعه بازار صادراتی به اعضا ارائه میدهد. در حال حاضر این سایت حاوی اطلاعات یك هزار و 349 محصول از بالغ بر 230 شركت دانشبنیان بعنوان یكی دیگر از بانكهای اطلاعاتی بهشمار میآید.
«سایت 2exim»
سامانه بینالمللی ایرانی است كه با شیوه های نوین بازاریابی صادراتی به معرفی محصولات ایرانی در بازارهای خارجی می پردازد. این
سامانه یك بازار مجازی بین المللی ایرانی است كه در آن خریداران و فروشندگان با نیازها و پیشنهادات یكدیگر آشنا شده و به كمك متخصصین و مترجمین 2exim به مذاكره و تبادل اطلاعات می پردازند.
بازارهای هدف ایران با توجه به میزان صادرات در دو سال اخیر در گام اول كشورهای عراق، امارات، چین، افغانستان، هند، تركمنستان، تركیه، آذربایجان، پاكستان است. ایجاد سایت 2exim به زبانهای فارسی، انگلیسی، عربی و روسی محصولات صادراتی را به شیوهای عملی و مناسب به بازارهای هدف معرفی میكند. این پایگاه نیز در حال حاضر حاوی اطلاعات 299 محصول از 76 شركت دانشبنیان است.
همچنین از جمله بانكهای اطلاعاتی محصولات دانشبنیان كشور كه رویكرد صادرات ندارند؛ اما بستر اطلاعاتی خوبی هستند میتوان به Iranlabexpo.ir كه حاوی اطلاعات 9 هزار و 455 تجهیزات و 421 مواد از 394 شركت حوزه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی به دو زبان فارسی و انگلیسی، سایت Nanoproduct.ir كه حاوی اطلاعات 187 محصول در حوزه مواد و تجهیزات نانوفناوری به دوزبان فارسی و انگلیسی و همچنین سایت daneshbonyankala.ir كه حاوی اطلاعات 338 محصول در حوزههای دانشبنیان اشاره كرد.